Særlig runde for tilskud til kultur

Vi har i bestyrelsen haft en del overvejelser på, hvordan vi skal forholde os til kulturlivet i Odder Kommune i denne tid. Vi er, som resten af verden, udfordret med COVID-19 og de medfølgende restriktioner denne virus giver.

Vi har derfor besluttet at ændre den forestående uddeling af tilskud – ganske enkelt af den grund, at de ansøgninger der ligger inde lige nu til behandling, ikke kan gennemføres som reglerne er pt. Vi er helt opmærksomme på at Danmark forhåbentligt bliver åbnet hen over sommeren – men om det bliver med forsamlinger over 10, 50 eller helt op til 500 det ved ingen endnu.

Bestyrelsen har derfor besluttet følgende:
alle ansøgere der har ubesvarede ansøgninger liggende til vurdering kontaktes, og vi beder dem om at overveje hvorvidt deres projekter skal ændres så COVID-19 reglerne kan overholdes eller om projekterne skal rykkes til et senere tidspunkt. Vi vil meget gerne have kulturlivet til at blomstre hen over sommeren, og for at det kan lade sig gøre, har vi valgt at ændre bevillingerne således, at der oprettes en ansøgningsrunde til strakspuljen.

Helt konkret bliver det muligt for kulturaktører – både amatører og professionelle at ansøge denne pulje på i alt 40.000 kr. Midlerne uddeles efter vurdering og med maksimalt 5.000 kr. Pr ansøgning. Behandlingstiden bliver kort og ansøgere vil få svar senest 1. juni, således at projekterne vil kunne afholdes i den forestående sommer.

Det er vigtigt at pointere, at det stadigvæk er påkrævet at man overholder de gængse kriterier for at kunne komme i betragtning til kulturmidlerne, det er udelukkende behandlingsformen der i denne specielle tid er ændret. I bestyrelsen satser vi på at det igen er medlemmerne der bestemmer til uddelingen i efteråret 2020, at det nu kun er denne uddeling bestyrelsen afgør.

Det skal dog lige nævnes at vi har politisk opbakning til at kunne disponere over en strakspulje på
40.000 kr pr år.

Vi opfordrer derfor alle aktører til at forholde sig til om de vil kunne lave et kulturarrangement i perioden 1. Juni til 1. september, der overholder pågældende COVID-19 regler og Odder Kulturforenings ansøgningskriterier, til at ansøge senest 15.maj 2020.

På bestyrelsens vegne

Tine Mynster

Her kan du udfylde ansøgningsformularen